|
| Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych Dnia 13 paĽdziernika 2005 r. w siedzibie Instytutu Spraw Publicznych odbyło się seminarium eksperckie dotycz±ce zastosowania narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych jako ¶rodka przeciwdziałania korupcji. Celem seminarium było wypracowanie rekomendacji pozwalaj±cych w przyszło¶ci na szerokie wykorzystanie narzędzi elektronicznych dla zwiększania transparentno¶ci przetargów publicznych w Polsce oraz zmniejszenia zjawisk korupcyjnych. |
| | Podczas seminarium omówiono m.in. aktualny stan prawny odnosz±cy się do aukcji elektronicznej, komunikacji drog± elektroniczn± oraz ogłoszeń o zamówieniach publicznych. Przeanalizowano propozycje rozwi±zań w zakresie wykorzystania narzędzi elektronicznych przewidziane w projektowanej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych m.in. dynamiczny system zakupów. Omawiano także praktykę stosowania narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych, w tym również w innych państwach, potencjale korzy¶ci z tym zwi±zane oraz obawy i zagrożenia. Wypracowano propozycje w zakresie możliwo¶ci szerszego wykorzystania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych. | | Poniżej przedstawiam opracowane przeze mnie na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych. Proszę o potraktowanie poniższych rekomendacji jako przyczynka do dyskusji. Ewentualne uwagi i propozycje proszę kierować na adres mail-owy nauka@izp.pl. | | I. Materiały będ±ce podstaw± opracowania ekspertyzy
Niniejsza ekspertyza została opracowana na podstawie:
1. ustaleń seminarium eksperckiego pt. „Zastosowanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych jako ¶rodek przeciwdziałania zjawisku korupcji - stan obecny i propozycje na przyszło¶ć” z dnia 13 paĽdziernika 2005 r., zorganizowanego przez Instytut Spraw Publicznych,
2. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,
3. projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 10 czerwca
2005 r.,
4. obserwacji własnych autora w zakresie praktyki funkcjonowania systemu zamówień publicznych.
| | II. Przedmiot ekspertyzy
Przedmiotem ekspertyzy jest opracowanie rekomendacji w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce w przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych, a w szczególno¶ci:
1. wskazanie w obowi±zuj±cej ustawie Prawo zamówień publicznych narzędzi elektronicznych maj±cych lub mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji oraz sformułowanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,
2. wskazanie w projektowanej ustawie zmieniaj±cej ustawę Prawo zamówień publicznych narzędzi elektronicznych mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji oraz sformułowanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,
3. wskazanie innych niż okre¶lone w pkt 1 i 2 narzędzi elektronicznych mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji.
| | Ze względu na przedmiot niniejszej ekspertyzy poza zakresem rozważań pozostaj± te rozwi±zania z obszaru zamówień publicznych, które maj± lub mog± mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji, lecz nie maj± charakteru narzędzi elektronicznych.
| | III. Rekomendacje
Uwzględniaj±c okoliczno¶ci opisane w ww. dokumentach, bior±c pod uwagę spostrzeżenia ekspertów wyrażone na seminarium z dnia 13 paĽdziernika 2005 r. oraz własne obserwacje praktyki funkcjonowania systemu zamówień publicznych rekomenduję:
1. wprowadzenie rozwi±zań pozwalaj±cych na lepsze wykorzystanie aukcji elektronicznej (w projektowanej nowelizacji nazwanej licytacj±) jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, w szczególno¶ci
a) podwyższenie progu warto¶ci zamówienia publicznego, do którego możliwe byłoby udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej,
b) objęcie możliwo¶ci± udzielania zamówień publicznych w trybie aukcji elektronicznej oprócz dostaw co najmniej prostych usług,
c) dopuszczenie możliwo¶ci dokonywania oceny ofert składanych w toku aukcji elektronicznej w oparciu o inne niż cena kryteria oceny ofert poddaj±ce się kwantyfikacji,
2. wprowadzenie obowi±zku przekazywania do Urzędu Zamówień Publicznych, za pomoc± internetowego formularza umieszczonego na stronie Urzędu, celem publikacji w elektronicznym Biuletynie Zamówień Publicznych wszystkich ogłoszeń o zamówieniach publicznych, a docelowo informacji o zamiarze udzielenia zamówień, w tym niepublicznych, bez względu na ich warto¶ć,
3. wprowadzenie możliwo¶ci uzyskiwania przez zainteresowanych wykonawców informacji o zamówieniach – informacje takie generowałby na podstawie otrzymywanych informacji od zamawiaj±cych system informatyczny zarz±dzany przez Urz±d Zamówień Publicznych,
4. wprowadzenie obowi±zku zamieszczania przez zamawiaj±cych w Internecie dokumentacji z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – najpierw okre¶lonych dokumentów z postępowań o dużej warto¶ci, docelowo większo¶ci,
5. utworzenie elektronicznej publicznej platformy przetargowej.
| | IV. Uzasadnienie
Dnia 2 marca 2004 r. weszła w życie ustawa Prawo zamówień publicznych. W ustawie tej wyróżnić można narzędzia elektroniczne, maj±ce lub mog±ce mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji. Należ± do nich:
1. aukcja elektroniczna,
2. komunikacja między zamawiaj±cymi a wykonawcami drog± elektroniczn±, oraz
3. ogłoszenia o zamówieniach publicznych.
| | Aukcja elektroniczna została uregulowana w art. 74-81 ustawy Prawo zamówień publicznych. Obowi±zuj±ce w trakcie prac nad projektem ww. ustawy dyrektywy dotycz±ce zamówień publicznych nie zawierały tej instytucji, w przeciwieństwie do projektów nowych dyrektyw, których ostateczny los nie był jeszcze znany. Miało to zasadniczy wpływ na kształt jaki nadał aukcji elektronicznej projektodawca.
| | W odróżnieniu od regulacji zawartych w tzw. nowych dyrektywach dotycz±cych zamówień publicznych (gdzie aukcja elektroniczna jest etapem postępowania), w Prawie zamówień publicznych aukcja elektroniczna jest samoistnym trybem udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 74 ust. 2 Prawo zamówień publicznych dopuszcza możliwo¶ć udzielania zamówień w trybie aukcji elektronicznej, jeżeli przedmiotem zamówienia publicznego s± dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jako¶ciowych. Pod pojęciem tym rozumie się dostawy typowe w danej branży, np. dostawy gotowych wyrobów katalogowych o małym stopniu złożono¶ci, produktów spożywczych różnego asortymentu, materiałów biurowych, powszechnie stosowanych leków itp., jeżeli s± one ¶wiadczone przez większo¶ć podmiotów z branży. Ustawodawca umożliwił przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej w odniesieniu do zamówień publicznych o warto¶ci poniżej 60.000 EURO.
| | Przytoczone przepisy statuuj± aukcję elektroniczn± jako tryb udzielenia zamówienia publicznego, którego zastosowanie napotyka szereg ograniczeń, co w przełożeniu na praktykę oznacza, iż aukcja elektroniczna stosowana jest niezwykle rzadko. Czę¶ć wspomnianych ograniczeń może zostać wyeliminowanych przez projektowan± ustawę o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt ten dotychczasow± aukcję elektroniczn±, jako samodzielny tryb udzielenia zamówienia publicznego, nazywa licytacj±. Obok licytacji wprowadza aukcję elektroniczn± jako możliwy do wykorzystania przez zamawiaj±cych etap (tzw. dogrywka) postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku przetargu nieograniczonego, ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem. Taka regulacja z pewno¶ci± przyczyni się do częstszego wykorzystania aukcji elektronicznej. Również dlatego, iż w dogrywce kryteriami oceny ofert mog± być kryteria okre¶lone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, umożliwiaj±ce automatyczn± ocenę oferty, a więc również inne niż cena kryteria. Krytycznie należy odnie¶ć się do pozostawienia (zmiana polegała na zmianie nazwy z „aukcji elektronicznej” na „licytację”) w projekcie ustawy szeregu ograniczeń (np. zawężenie zastosowania wył±cznie do dostaw powszechnie dostępnych, poniżej 60.000 EURO, z jedynym kryterium oceny ofert tj. cen±) dotycz±cych instytucji licytacji – jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, które pozostawi± ten tryb niezwykle rzadko wykorzystywanym. Taka regulacja wydaje się być zbyt zachowawcza i ponownie pozostaje w „defensywie” w stosunku do nowych dyrektyw oraz możliwo¶ci technicznych, już standardowych, jakie daj± nowoczesne systemy teleinformatyczne.
| | Prawo zamówień publicznych dopuszcza komunikację między zamawiaj±cymi a wykonawcami droga elektroniczn±. Zagadnienie to reguluj± art. 27 i 28 ustawy. Co prawda, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi się w formie pisemnej, niemniej jednak sama ustawa wprowadza w tym względzie wyj±tki. W przypadku zamówień publicznych powyżej 60.000 EURO wszelkie o¶wiadczenia składane drog± elektroniczn± powinny zostać potwierdzone pisemnie, natomiast w odniesieniu do zamówień publicznych, których warto¶ć nie przekracza 60.000 EURO sam zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji np. decyduj±c się na drogę elektroniczn±.
| | Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych zmienia dotychczasowy stan prawny w ten sposób, iż zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji niezależnie od warto¶ci zamówienia publicznego, z tym jednak zastrzeżeniem, iż zawsze dopuszczalna jest forma pisemna. Projektowana regulacja zgodna jest z tzw. now± dyrektyw± dotycz±c± zamówień publicznych. Niemniej jednak fakt, iż ustawa przewiduje (z pewnymi wyj±tkami) formę pisemn± jako zawsze dopuszczaln± powoduje, iż komunikacja drog± elektroniczn±, tak samo jak aukcja elektroniczna, dopiero z czasem może stać się podstawow± jej form±.
| | Kolejnym rozwi±zaniem wykorzystuj±cym narzędzia elektroniczne maj±cym lub mog±cym mieć wpływ na przeciwdziałanie zjawiskom korupcyjnym jest instytucja ogłoszeń o zamówieniach publicznych. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych, jeżeli warto¶ć zamówienia przekracza 60.000 EURO przekazuje się do Urzędu Zamówień Publicznych celem publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych (powyżej 130.000 EURO dla dostaw i usług, a 5.000.000 EURO dla robót budowlanych ogłoszenia przekazuje się również do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich). Jednym ze sposobów przekazywania ogłoszeń jest droga elektroniczna, a w przypadku przekazywania ogłoszenia do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych jest ni± interaktywny formularz umieszczony na stronie internetowej UZP. W odniesieniu do zamówień o warto¶ci poniżej 60.000 EURO zamawiaj±cy s± obowi±zani do publikacji ogłoszeń w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na własnej stronie internetowej, o ile tak± stronę posiadaj±. To co zwraca uwagę, to fakt, iż ogłoszenia o zamówieniach publicznych poniżej wspomnianego progu 60.000 EURO nie trafiaj± do szerszego grona odbiorców, co niew±tpliwie sprzyja zjawiskom korupcyjnym. Regulacji tej, co do zasady, nie zmienia projektowana nowelizacja ustawy. Projekt wprowadza jedynie możliwo¶ć opublikowania w Biuletynie Zamówień Publicznych, na wniosek zamawiaj±cego, w uzasadnionych przypadkach ogłoszeń o zamówieniach, których warto¶ć nie przekracza 60.000 EURO. Regulacja powyższa jest dalece niewystarczaj±ca i zasługuje na krytykę. Już na etapie projektowania ustawy Prawo zamówień publicznych postulowano, w tym czynił to autor niniejszej ekspertyzy, objęcie obowi±zkiem publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych wszystkich ogłoszeń o zamówieniach publicznych bez względu na ich warto¶ć. Wydaje się, iż do postulatu powyższego należy pilnie powrócić, a nawet pokusić się o rozważenie objęcia obowi±zkiem publikacji wszystkich zamówień (w tym również tych które ze względu na warto¶ć poniżej 6.000 EURO nie s± kwalifikowane jako zamówienia publiczne). Docelowo należy także rozważyć objęcie takim obowi±zkiem informacji o zamiarze udzielenia zamówień, w tym niepublicznych, bez względu na ich warto¶ć. Kto bowiem lepiej skontrolowałby dopuszczalno¶ć udzielenia zamówienia np. w trybie zamówienia z wolnej ręki niż inni wykonawcy. Poza tym sam fakt opublikowania zamiaru udzielenia zamówienia z wolnej ręki działałby prewencyjnie. Co więcej, zasadnym (i możliwym do przeprowadzenia od strony technicznej) wydaje się stworzenie możliwo¶ci zastosowania przez Urz±d Zamówień Publicznych takiego narzędzia elektronicznego, które pozwalałoby zainteresowanym wykonawcom uzyskiwać informacje na temat ogłoszeń o zamówieniach (w tym o zamówieniach niepublicznych) według zdefiniowanego kryterium, np. wykonawcom operuj±cym w obszarze robót budowlanych o ogłoszeniach na roboty budowlane. Co najważniejsze zainteresowani wykonawcy mieliby dostęp do wszystkich ogłoszeń gromadzonych w jednym miejscu. Wydaje się, iż wyposażenie w tak± wiedzę zainteresowanych wykonawców poprawiłoby przejrzysto¶ć systemu i tym samym przyczyniło się do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych.
| | Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oprócz wyżej opisanych modyfikacji istniej±cych już instytucji wprowadza nowe, które, jak się wydaje, mog± przyczynić się do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych. Do rozwi±zań tych należy projektowany nowy tryb udzielania zamówień – dynamiczny system zakupów oraz rozwi±zanie polegaj±ce na wprowadzeniu możliwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego. | | Dynamiczny system zakupów jest to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem s± dostawy powszechnie dostępne nabywane na podstawie umowy sprzedaży lub usługi powszechnie dostępne. Zamiar wprowadzenia tej instytucji należy ocenić pozytywnie. | | Podobnie należy odnie¶ć się do możliwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego. Aczkolwiek należałoby potraktować j± jako dopiero pierwszy krok w kierunku zapewnienia systemowi zamówień publicznych odpowiedniej przejrzysto¶ci. Jedn± z zasad systemu zamówień publicznych jest jawno¶ć, co oznacza dostęp każdego do dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wsparcie tego rozwi±zania stosownym narzędziem elektronicznym, pozwalaj±cym na udostępnianie dokumentacji za pomoc± Internetu, niew±tpliwie przyczyniłoby się do realizacji wspomnianej zasady w większym stopniu, a co za tym idzie zapewne miałoby wpływ na zmniejszenie zjawisk korupcyjnych.
| | Wprowadzenie wyżej opisanych narzędzi elektronicznych, w szczególno¶ci wprowadzenie obowi±zków publikowania informacji o zamiarze udzielenia zamówienia bez względu na jego warto¶ć, udostępniania przez Urz±d Zamówień Publicznych odpowiednio przetworzonych informacji na temat zamówień zainteresowanym wykonawcom, wprowadzenie obowi±zku publikowania dokumentacji z postępowań, a także wprowadzenie rozwi±zań pozwalaj±cych na szersze wykorzystanie aukcji elektronicznej, czy też projektowanych przepisów dotycz±cych centralnych zamawiaj±cych, mogłoby w konsekwencji doprowadzić do powstania elektronicznej publicznej platformy przetargowej. Ta ostania byłaby miejscem, w którym można by uzyskać wiedzę na temat ogłoszeń o zamówieniach, przeprowadzonych postępowaniach i dokumentacji, czy wreszcie miejscem, w którym byłyby dostępne, zarówno dla zamawiaj±cych, jak i wykonawców, narzędzia elektroniczne pozwalaj±ce na kontraktowanie (np. aukcja elektroniczna, katalogi elektroniczne).
| | Piotr Wi¶niewski ekspert Instytutu Zamówień Publicznych | | Dalsze informacje... | 2006-02-01 Instytut Zamówień Publicznych |
|
|
|
|
|
|
|