Szukaj w serwisie
    
   Najważniejsze narzędzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, ważne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieć oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytań i odpowiedzi
Masz pytania - zwróć się o pomoc do Zespołu Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja hałasu
Sprzęt niskonapięciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych
Dnia 13 paĽdziernika 2005 r. w siedzibie Instytutu Spraw Publicznych odbyło się seminarium eksperckie dotycz±ce zastosowania narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych jako ¶rodka przeciwdziałania korupcji. Celem seminarium było wypracowanie rekomendacji pozwalaj±cych w przyszło¶ci na szerokie wykorzystanie narzędzi elektronicznych dla zwiększania transparentno¶ci przetargów publicznych w Polsce oraz zmniejszenia zjawisk korupcyjnych.
 

Podczas seminarium omówiono m.in. aktualny stan prawny odnosz±cy się do aukcji elektronicznej, komunikacji drog± elektroniczn± oraz ogłoszeń o zamówieniach publicznych. Przeanalizowano propozycje rozwi±zań w zakresie wykorzystania narzędzi elektronicznych przewidziane w projektowanej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych m.in. dynamiczny system zakupów. Omawiano także praktykę stosowania narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych, w tym również w innych państwach, potencjale korzy¶ci z tym zwi±zane oraz obawy i zagrożenia. Wypracowano propozycje w zakresie możliwo¶ci szerszego wykorzystania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych.
 

Poniżej przedstawiam opracowane przeze mnie na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych. Proszę o potraktowanie poniższych rekomendacji jako przyczynka do dyskusji. Ewentualne uwagi i propozycje proszę kierować na adres mail-owy nauka@izp.pl.
 
I. Materiały będ±ce podstaw± opracowania ekspertyzy

Niniejsza ekspertyza została opracowana na podstawie:

1. ustaleń seminarium eksperckiego pt. „Zastosowanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych jako ¶rodek przeciwdziałania zjawisku korupcji - stan obecny i propozycje na przyszło¶ć” z dnia 13 paĽdziernika 2005 r., zorganizowanego przez Instytut Spraw Publicznych,

2. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,

3. projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 10 czerwca
2005 r.,

4. obserwacji własnych autora w zakresie praktyki funkcjonowania systemu zamówień publicznych.
 
II. Przedmiot ekspertyzy

Przedmiotem ekspertyzy jest opracowanie rekomendacji w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce w przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych, a w szczególno¶ci:

1. wskazanie w obowi±zuj±cej ustawie Prawo zamówień publicznych narzędzi elektronicznych maj±cych lub mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji oraz sformułowanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,

2. wskazanie w projektowanej ustawie zmieniaj±cej ustawę Prawo zamówień publicznych narzędzi elektronicznych mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji oraz sformułowanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,

3. wskazanie innych niż okre¶lone w pkt 1 i 2 narzędzi elektronicznych mog±cych mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji.
 
Ze względu na przedmiot niniejszej ekspertyzy poza zakresem rozważań pozostaj± te rozwi±zania z obszaru zamówień publicznych, które maj± lub mog± mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji, lecz nie maj± charakteru narzędzi elektronicznych.
 
III. Rekomendacje

Uwzględniaj±c okoliczno¶ci opisane w ww. dokumentach, bior±c pod uwagę spostrzeżenia ekspertów wyrażone na seminarium z dnia 13 paĽdziernika 2005 r. oraz własne obserwacje praktyki funkcjonowania systemu zamówień publicznych rekomenduję:

1. wprowadzenie rozwi±zań pozwalaj±cych na lepsze wykorzystanie aukcji elektronicznej (w projektowanej nowelizacji nazwanej licytacj±) jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, w szczególno¶ci
a) podwyższenie progu warto¶ci zamówienia publicznego, do którego możliwe byłoby udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej,
b) objęcie możliwo¶ci± udzielania zamówień publicznych w trybie aukcji elektronicznej oprócz dostaw co najmniej prostych usług,
c) dopuszczenie możliwo¶ci dokonywania oceny ofert składanych w toku aukcji elektronicznej w oparciu o inne niż cena kryteria oceny ofert poddaj±ce się kwantyfikacji,

2. wprowadzenie obowi±zku przekazywania do Urzędu Zamówień Publicznych, za pomoc± internetowego formularza umieszczonego na stronie Urzędu, celem publikacji w elektronicznym Biuletynie Zamówień Publicznych wszystkich ogłoszeń o zamówieniach publicznych, a docelowo informacji o zamiarze udzielenia zamówień, w tym niepublicznych, bez względu na ich warto¶ć,

3. wprowadzenie możliwo¶ci uzyskiwania przez zainteresowanych wykonawców informacji o zamówieniach – informacje takie generowałby na podstawie otrzymywanych informacji od zamawiaj±cych system informatyczny zarz±dzany przez Urz±d Zamówień Publicznych,

4. wprowadzenie obowi±zku zamieszczania przez zamawiaj±cych w Internecie dokumentacji z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – najpierw okre¶lonych dokumentów z postępowań o dużej warto¶ci, docelowo większo¶ci,

5. utworzenie elektronicznej publicznej platformy przetargowej.
 
IV. Uzasadnienie

Dnia 2 marca 2004 r. weszła w życie ustawa Prawo zamówień publicznych. W ustawie tej wyróżnić można narzędzia elektroniczne, maj±ce lub mog±ce mieć zastosowanie w przeciwdziałaniu zjawisku korupcji. Należ± do nich:

1. aukcja elektroniczna,

2. komunikacja między zamawiaj±cymi a wykonawcami drog± elektroniczn±, oraz

3. ogłoszenia o zamówieniach publicznych.
 
Aukcja elektroniczna została uregulowana w art. 74-81 ustawy Prawo zamówień publicznych. Obowi±zuj±ce w trakcie prac nad projektem ww. ustawy dyrektywy dotycz±ce zamówień publicznych nie zawierały tej instytucji, w przeciwieństwie do projektów nowych dyrektyw, których ostateczny los nie był jeszcze znany. Miało to zasadniczy wpływ na kształt jaki nadał aukcji elektronicznej projektodawca.
 

W odróżnieniu od regulacji zawartych w tzw. nowych dyrektywach dotycz±cych zamówień publicznych (gdzie aukcja elektroniczna jest etapem postępowania), w Prawie zamówień publicznych aukcja elektroniczna jest samoistnym trybem udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 74 ust. 2 Prawo zamówień publicznych dopuszcza możliwo¶ć udzielania zamówień w trybie aukcji elektronicznej, jeżeli przedmiotem zamówienia publicznego s± dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jako¶ciowych. Pod pojęciem tym rozumie się dostawy typowe w danej branży, np. dostawy gotowych wyrobów katalogowych o małym stopniu złożono¶ci, produktów spożywczych różnego asortymentu, materiałów biurowych, powszechnie stosowanych leków itp., jeżeli s± one ¶wiadczone przez większo¶ć podmiotów z branży. Ustawodawca umożliwił przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej w odniesieniu do zamówień publicznych o warto¶ci poniżej 60.000 EURO.
 

Przytoczone przepisy statuuj± aukcję elektroniczn± jako tryb udzielenia zamówienia publicznego, którego zastosowanie napotyka szereg ograniczeń, co w przełożeniu na praktykę oznacza, iż aukcja elektroniczna stosowana jest niezwykle rzadko. Czę¶ć wspomnianych ograniczeń może zostać wyeliminowanych przez projektowan± ustawę o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt ten dotychczasow± aukcję elektroniczn±, jako samodzielny tryb udzielenia zamówienia publicznego, nazywa licytacj±. Obok licytacji wprowadza aukcję elektroniczn± jako możliwy do wykorzystania przez zamawiaj±cych etap (tzw. dogrywka) postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku przetargu nieograniczonego, ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem. Taka regulacja z pewno¶ci± przyczyni się do częstszego wykorzystania aukcji elektronicznej. Również dlatego, iż w dogrywce kryteriami oceny ofert mog± być kryteria okre¶lone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, umożliwiaj±ce automatyczn± ocenę oferty, a więc również inne niż cena kryteria. Krytycznie należy odnie¶ć się do pozostawienia (zmiana polegała na zmianie nazwy z „aukcji elektronicznej” na „licytację”) w projekcie ustawy szeregu ograniczeń (np. zawężenie zastosowania wył±cznie do dostaw powszechnie dostępnych, poniżej 60.000 EURO, z jedynym kryterium oceny ofert tj. cen±) dotycz±cych instytucji licytacji – jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, które pozostawi± ten tryb niezwykle rzadko wykorzystywanym. Taka regulacja wydaje się być zbyt zachowawcza i ponownie pozostaje w „defensywie” w stosunku do nowych dyrektyw oraz możliwo¶ci technicznych, już standardowych, jakie daj± nowoczesne systemy teleinformatyczne.
 

Prawo zamówień publicznych dopuszcza komunikację między zamawiaj±cymi a wykonawcami droga elektroniczn±. Zagadnienie to reguluj± art. 27 i 28 ustawy. Co prawda, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi się w formie pisemnej, niemniej jednak sama ustawa wprowadza w tym względzie wyj±tki. W przypadku zamówień publicznych powyżej 60.000 EURO wszelkie o¶wiadczenia składane drog± elektroniczn± powinny zostać potwierdzone pisemnie, natomiast w odniesieniu do zamówień publicznych, których warto¶ć nie przekracza 60.000 EURO sam zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji np. decyduj±c się na drogę elektroniczn±.
 

Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych zmienia dotychczasowy stan prawny w ten sposób, iż zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji niezależnie od warto¶ci zamówienia publicznego, z tym jednak zastrzeżeniem, iż zawsze dopuszczalna jest forma pisemna. Projektowana regulacja zgodna jest z tzw. now± dyrektyw± dotycz±c± zamówień publicznych. Niemniej jednak fakt, iż ustawa przewiduje (z pewnymi wyj±tkami) formę pisemn± jako zawsze dopuszczaln± powoduje, iż komunikacja drog± elektroniczn±, tak samo jak aukcja elektroniczna, dopiero z czasem może stać się podstawow± jej form±.
 

Kolejnym rozwi±zaniem wykorzystuj±cym narzędzia elektroniczne maj±cym lub mog±cym mieć wpływ na przeciwdziałanie zjawiskom korupcyjnym jest instytucja ogłoszeń o zamówieniach publicznych. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych, jeżeli warto¶ć zamówienia przekracza 60.000 EURO przekazuje się do Urzędu Zamówień Publicznych celem publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych (powyżej 130.000 EURO dla dostaw i usług, a 5.000.000 EURO dla robót budowlanych ogłoszenia przekazuje się również do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich). Jednym ze sposobów przekazywania ogłoszeń jest droga elektroniczna, a w przypadku przekazywania ogłoszenia do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych jest ni± interaktywny formularz umieszczony na stronie internetowej UZP. W odniesieniu do zamówień o warto¶ci poniżej 60.000 EURO zamawiaj±cy s± obowi±zani do publikacji ogłoszeń w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na własnej stronie internetowej, o ile tak± stronę posiadaj±. To co zwraca uwagę, to fakt, iż ogłoszenia o zamówieniach publicznych poniżej wspomnianego progu 60.000 EURO nie trafiaj± do szerszego grona odbiorców, co niew±tpliwie sprzyja zjawiskom korupcyjnym. Regulacji tej, co do zasady, nie zmienia projektowana nowelizacja ustawy. Projekt wprowadza jedynie możliwo¶ć opublikowania w Biuletynie Zamówień Publicznych, na wniosek zamawiaj±cego, w uzasadnionych przypadkach ogłoszeń o zamówieniach, których warto¶ć nie przekracza 60.000 EURO. Regulacja powyższa jest dalece niewystarczaj±ca i zasługuje na krytykę. Już na etapie projektowania ustawy Prawo zamówień publicznych postulowano, w tym czynił to autor niniejszej ekspertyzy, objęcie obowi±zkiem publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych wszystkich ogłoszeń o zamówieniach publicznych bez względu na ich warto¶ć. Wydaje się, iż do postulatu powyższego należy pilnie powrócić, a nawet pokusić się o rozważenie objęcia obowi±zkiem publikacji wszystkich zamówień (w tym również tych które ze względu na warto¶ć poniżej 6.000 EURO nie s± kwalifikowane jako zamówienia publiczne). Docelowo należy także rozważyć objęcie takim obowi±zkiem informacji o zamiarze udzielenia zamówień, w tym niepublicznych, bez względu na ich warto¶ć. Kto bowiem lepiej skontrolowałby dopuszczalno¶ć udzielenia zamówienia np. w trybie zamówienia z wolnej ręki niż inni wykonawcy. Poza tym sam fakt opublikowania zamiaru udzielenia zamówienia z wolnej ręki działałby prewencyjnie. Co więcej, zasadnym (i możliwym do przeprowadzenia od strony technicznej) wydaje się stworzenie możliwo¶ci zastosowania przez Urz±d Zamówień Publicznych takiego narzędzia elektronicznego, które pozwalałoby zainteresowanym wykonawcom uzyskiwać informacje na temat ogłoszeń o zamówieniach (w tym o zamówieniach niepublicznych) według zdefiniowanego kryterium, np. wykonawcom operuj±cym w obszarze robót budowlanych o ogłoszeniach na roboty budowlane. Co najważniejsze zainteresowani wykonawcy mieliby dostęp do wszystkich ogłoszeń gromadzonych w jednym miejscu. Wydaje się, iż wyposażenie w tak± wiedzę zainteresowanych wykonawców poprawiłoby przejrzysto¶ć systemu i tym samym przyczyniło się do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych.
 

Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oprócz wyżej opisanych modyfikacji istniej±cych już instytucji wprowadza nowe, które, jak się wydaje, mog± przyczynić się do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych. Do rozwi±zań tych należy projektowany nowy tryb udzielania zamówień – dynamiczny system zakupów oraz rozwi±zanie polegaj±ce na wprowadzeniu możliwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego.
 

Dynamiczny system zakupów jest to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem s± dostawy powszechnie dostępne nabywane na podstawie umowy sprzedaży lub usługi powszechnie dostępne. Zamiar wprowadzenia tej instytucji należy ocenić pozytywnie.
 

Podobnie należy odnie¶ć się do możliwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego. Aczkolwiek należałoby potraktować j± jako dopiero pierwszy krok w kierunku zapewnienia systemowi zamówień publicznych odpowiedniej przejrzysto¶ci. Jedn± z zasad systemu zamówień publicznych jest jawno¶ć, co oznacza dostęp każdego do dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wsparcie tego rozwi±zania stosownym narzędziem elektronicznym, pozwalaj±cym na udostępnianie dokumentacji za pomoc± Internetu, niew±tpliwie przyczyniłoby się do realizacji wspomnianej zasady w większym stopniu, a co za tym idzie zapewne miałoby wpływ na zmniejszenie zjawisk korupcyjnych.
 

Wprowadzenie wyżej opisanych narzędzi elektronicznych, w szczególno¶ci wprowadzenie obowi±zków publikowania informacji o zamiarze udzielenia zamówienia bez względu na jego warto¶ć, udostępniania przez Urz±d Zamówień Publicznych odpowiednio przetworzonych informacji na temat zamówień zainteresowanym wykonawcom, wprowadzenie obowi±zku publikowania dokumentacji z postępowań, a także wprowadzenie rozwi±zań pozwalaj±cych na szersze wykorzystanie aukcji elektronicznej, czy też projektowanych przepisów dotycz±cych centralnych zamawiaj±cych, mogłoby w konsekwencji doprowadzić do powstania elektronicznej publicznej platformy przetargowej. Ta ostania byłaby miejscem, w którym można by uzyskać wiedzę na temat ogłoszeń o zamówieniach, przeprowadzonych postępowaniach i dokumentacji, czy wreszcie miejscem, w którym byłyby dostępne, zarówno dla zamawiaj±cych, jak i wykonawców, narzędzia elektroniczne pozwalaj±ce na kontraktowanie (np. aukcja elektroniczna, katalogi elektroniczne).
 
Piotr Wi¶niewski
ekspert Instytutu Zamówień Publicznych
 
Dalsze informacje...

2006-02-01 Instytut Zamówień Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomóż nam tworzyć
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceń serwis i jego
   narzędzia
podpowiedz co należy
   zmienić, a co warto
   kontynuować

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - Żeglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia żeglarskie