|
/ |
Moduły
Proces oceny zgodno¶ci jest podzielony na moduły, które składaj± się z ograniczonej liczby różnych procedur dotycz±cych możliwie najszerszej gamy wyrobów. ¦cisła zgodno¶ć procedur oceny zgodno¶ci z opisywanymi niżej modułami jest zapewniona w dyrektywach Nowego i Globalnego Podej¶cia. Starsze dyrektywy Nowego Podej¶cia niekiedy nie zachowuj± tej odpowiednio¶ci w cało¶ci lub w czę¶ci.
Moduły dotycz± fazy projektowania wyrobu lub jego produkcji b±dĽ obu tych etapów jednocze¶nie. Wyróżniamy osiem podstawowych modułów oraz osiem ich możliwych wariantów, które mog± być ze sob± ł±czone na wiele sposobów.
Z zasady wyrób jest przedmiotem procedury oceny zgodno¶ci według modułu (modułów) zarówno podczas etapu projektowania, jak i podczas etapu produkcji.
Każda dyrektywa Nowego Podej¶cia podaje zakres oraz zawarto¶ć możliwych procedur oceny zgodno¶ci, które maj± zapewnić niezbędny poziom ochrony. Dyrektywy ustalaj± też kryteria dotycz±ce warunków, kiedy producent może dokonać wyboru procedury, jeżeli przewidziana jest więcej niż jedna możliwo¶ć.
Więcej »
Ocena zgodno¶ci według modułów oparta jest albo na interwencji strony pierwszej (producenta) albo strony trzeciej (jednostki notyfikowanej) i dotyczy fazy projektowania, produkcji lub obu jednocze¶nie. Je¶li producent zleca projektowanie lub produkcję wyrobu, pozostaje odpowiedzialny za przeprowadzenie procedury oceny zgodno¶ci dla obu tych faz. Podstawowe moduły »
Moduły umożliwiaj± ustawodawcy (europejskiemu) opracowanie odpowiednich procedur w zależno¶ci od rodzaju wyrobu i zwi±zanych z nim zagrożeń. Za pomoc± tych procedur producenci mog± wykazać, że ich wyroby odpowiadaj± przepisom dyrektyw. W celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony dyrektywy, ustalaj±c zakres możliwych modułów, bior± pod uwagę (bazuj±c na zasadzie proporcjonalno¶ci) takie czynniki, jak: rodzaj wyrobu, charakter zagrożeń, infrastruktura gospodarcza danego sektora (np. obecno¶ć lub brak stron trzecich), rodzaje i znaczenie produkcji. Dodatkowo, różne procedury oceny zgodno¶ci w ramach danej dyrektywy musz± zapewniać w jednakowym stopniu wystarczaj±ce zaufanie do zgodno¶ci wyrobu z wła¶ciwymi wymaganiami zasadniczymi (chociaż procedury nie s± identyczne). Zasada proporcjonalno¶ci zakłada także, że dyrektywy nie powinny zawierać zbędnych procedur, które mog± być zbyt uci±żliwe w stosunku do zakładanych celów, zwłaszcza przewidzianych w wymaganiach zasadniczych. Czynniki, które zostały wzięte pod uwagę w okre¶laniu zakresu możliwych do zastosowania procedur, opisane s± w dyrektywach.
Uproszczony schemat realizacji procedur oceny zgodno¶ci »
Warianty modułów podstawowych. Dodatkowe elementy w porównaniu z modułami podstawowymi.
Aa 1 oraz C bis 1
Wewnętrzna kontrola produkcji i jedno lub więcej badanie gotowego wyrobu w zakresie jednego lub kilku szczególnych aspektów.
Udział jednostki notyfikowanej dotycz±cy realizacji badań przez producenta lub w jego imieniu na etapie projektowania lub produkcji. Odpowiednie wyroby i maj±ce zastosowanie badania okre¶lone s± w dyrektywie.
Aa 2 oraz C bis 2
Wewnętrzna kontrola produkcji i wyrywkowa kontrola wyrobów.
Udział jednostki notyfikowanej dotycz±cy kontroli wyrobów na etapie produkcji. Odpowiednie aspekty kontroli s± wyszczególnione w dyrektywach.
D bis
Zapewnienie jako¶ci produkcji bez stosowania modułu B.
Wymagana jest dokumentacja techniczna.
E bis
Zapewnienie jako¶ci wyrobu bez stosowania modułu B.
Wymagana jest dokumentacja techniczna.
F bis
Weryfikacja wyrobu bez stosowania modułu B.
Wymagana jest dokumentacja techniczna.
H bis
Pełne zapewnienie jako¶ci z kontrol± projektu.
Jednostka notyfikowana bada projekt wyrobu lub wariantowego typoszeregu wyrobów i wystawia certyfikat badania projektu WE.
Dyrektywy Nowego Podej¶cia wprowadzaj± zróżnicowane procedury (odpowiednie dla kategorii wyrobów), daj±c producentom wolny wybór w obrębie tej samej kategorii wyrobów lub też nie stwarzaj±c im takiej możliwo¶ci. W innych rozwi±zaniach dyrektywy mog± przewidywać - dla wszystkich wyrobów regulowanych dyrektyw± - szereg procedur, spo¶ród których producent dokonuje wyboru. Co więcej, każda dyrektywa Nowego Podej¶cia okre¶la szczegółowo zawarto¶ć zastosowanych procedur oceny zgodno¶ci, która może się różnić od wzorów przewidzianych w modułach.
Umożliwienie dokonywania wyboru spo¶ród dwóch lub więcej procedur oceny zgodno¶ci według dyrektyw Nowego Podej¶cia dla tego samego wyrobu może być uzasadnione np. wówczas, gdy w państwach członkowskich rozwinęły się różne procedury certyfikacyjne spowodowane różnicami w przepisach. Jednakże fakt ten nie zwalnia państw członkowskich z obowi±zku przeniesienia na poziom krajowy wszystkich procedur oceny zgodno¶ci, jak również zagwarantowania swobodnego przepływu wszystkich towarów, które zostały poddane procedurze oceny zgodno¶ci według danej dyrektywy. Możliwo¶ć wyboru spo¶ród kilku modułów może być uzasadniona również wówczas, gdy dany wyrób objęty jest postanowieniami więcej niż jednej dyrektywy. W takich przypadkach celem jest umożliwienie producentowi stosowania jednego wspólnego rodzaju procedury przedstawionego we wszystkich wła¶ciwych dyrektywach lub przynajmniej zastosowania procedur kompatybilnych. Wreszcie, możliwo¶ć wyboru może być uzasadniona zamiarem uwzględnienia infrastruktury danej branży, tak aby umożliwić producentowi wybór procedury najodpowiedniejszej z ekonomicznego punktu widzenia.
Niektóre dyrektywy przewiduj± zastosowanie procedur opartych na technikach zapewnienia jako¶ci. W takich przypadkach producent może odwołać się do procedury lub kombinacji procedur, nie używaj±c systemu zapewnienia jako¶ci, z wyj±tkiem przypadku gdy zgodno¶ć z wymaganiami wymaga zastosowania wył±cznie jednej konkretnej procedury.
Moduły oparte na technikach zapewnienia jako¶ci wywodz±ce się z serii norm EN ISO 9000 wprowadzaj± poł±czenie między sektorami regulowanymi i nie podlegaj±cymi regulacji. Powinno to pomóc producentom w spełnianiu równocze¶nie wymagań opartych na dyrektywach oraz na potrzebach klientów. Co więcej, pod pewnymi warunkami pozwala to producentom na odnoszenie korzy¶ci z inwestowania w systemy jako¶ci. Stan ten przyczynia się też do rozwoju łańcucha jako¶ci (od jako¶ci wyrobów do jako¶ci samych przedsiębiorstw) oraz podkre¶la znaczenie strategii zarz±dzania jako¶ci± w zwiększeniu konkurencyjno¶ci.
« Zwiń
Zastosowanie norm dotycz±cych systemów jako¶ci
Zastosowanie systemów jako¶ci dla celów procedur oceny zgodno¶ci w dyrektywach opisane jest w modułach D, E i H oraz ich wariantach.
Dyrektywy najczę¶ciej stosuj± odniesienie do norm EN ISO 9001, 9002 i 9003, które zostały w grudniu 2000 roku zast±pione przez normę EN ISO 9001:2000. W nowej normie podano relację między modułami dyrektyw i postanowieniami normy.
Więcej »
Relacja między modułami i normami serii EN ISO 9000:2000
Szczegółowe ustalenia na ten temat podane s± w przedmowie do EN ISO 9001:2000, we fragmencie znajduj±cym się po uwadze:
Poniższe informacje podano specjalnie z przeznaczeniem dla organizacji, które w celu umieszczenia oznakowania CE na swoich wyrobach chc± działać zgodnie z europejskimi dyrektywami "Nowego Podej¶cia", oraz dla innych stron zaangażowanych w ten proces.
Tre¶ć ustaleń przedstawia się następuj±co:
Przedstawione zasady odnosz± się do modułów D, E i H oraz do ich wariantów stosowanych w dyrektywach Nowego Podej¶cia.
Organizacja, która stosuje system jako¶ci według modułów D, E lub H może wykazywać zgodno¶ć z wymaganiami dyrektywy poprzez wdrożenie normy EN ISO 9001:2000.
Podczas dowodzenia zgodno¶ci z modułem D, E lub H organizacja może wył±czyć okre¶lone wymagania rozdziału 7 normy EN ISO 9001:2000 zgodnie z poniższ± tabel±:
Dopuszczalne wył±czenia wymagań normy EN ISO 9001:2000 |
dla modułu E | dla modułu D | dla modułu H |
Rozdział 7.1: Planowanie realizacji wyrobu
Rozdział 7.2.3: Komunikacja z klientem
Rozdział 7.3: Projektowanie i rozwój
Rozdział 7.4: Zakupy
Rozdział 7.5.1: Nadzorowanie produkcji i dostarczania usługi
Rozdział 7.5.2: Walidacja procesów produkcji i dostarczania usługi
Rozdział 7.5.3: Identyfikacja i identyfikowalno¶ć |
Rozdział 7.3: Projektowanie i rozwój |
Nie dopuszcza się wył±czeń |
Ze względu na fakt, że w modułach D, E i H nie podano wyraĽnych wymagań dotycz±cych pojęć zadowolenie klienta i ci±głe doskonalenie, niezgodno¶ć z wymaganiami normy EN ISO 9001:2000 odnosz±cymi się bezpo¶rednio do tych pojęć nie narusza domniemania zgodno¶ci z danym modułem. W takim przypadku nie jest jednak zachowana zgodno¶ć z norm±.
Tak też organizacja wykazuj±ca zgodno¶ć z modułami D, E lub H może stosować normę EN ISO 9000:2000 w cało¶ci lub z wył±czeniem wymagań podanych w tabeli. Wył±czenie tych wymagań nie jest przeszkod± w uzyskaniu certyfikatu, pod warunkiem że wył±czone wymagania nie maj± zastosowania do danej organizacji. Organizacja może również nie spełniać wymagań dotycz±cych ci±głego doskonalenia i zadowolenia klienta, ale wtedy nie można potwierdzić zgodno¶ci z norm± EN ISO 9000:2000, czyli - mimo zgodno¶ci z modułami - certyfikacja systemu nie jest możliwa.
Zgodno¶ć z norm± EN ISO 9001 daje domniemanie zgodno¶ci z odpowiednimi modułami dotycz±cymi zapewnienia jako¶ci w zakresie postanowień wymienionych w opisie modułów i objętych norm± pod warunkiem, że system jako¶ci uwzględnia - w niezbędnym zakresie - specyficzne wymagania odnosz±ce się do wyrobów, dla których został wprowadzony.
Zgodno¶ć z modułami D, E, H i ich wariantami nie wymaga certyfikacji systemu jako¶ci zgodnie z norm± EN ISO 9001, chociaż certyfikacja stanowi użyteczny ¶rodek do ustalania zgodno¶ci. Producent może zastosować inne modele systemów jako¶ci w celu wykazania zgodno¶ci z modułami, niż te oparte na normach EN ISO 9000.
W celu osi±gnięcia zgodno¶ci z maj±cymi zastosowanie dyrektywami producent powinien zagwarantować, że system zapewnienia jako¶ci jest wdrożony i stosowany w sposób, który gwarantuje pełn± zgodno¶ć z odpowiednimi wymaganiami zasadniczymi.
Więcej »
Moduły oparte na technikach zapewniania jako¶ci (moduły D, E, H i ich warianty) okre¶laj± elementy, które producent musi wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie w celu wykazania, że jego wyrób spełnia zasadnicze wymagania odpowiedniej dyrektywy. Oznacza to, że producent ma możliwo¶ć zastosowania zatwierdzonego systemu jako¶ci w celu wykazania zgodno¶ci z wymaganiami prawa, a więc ma możliwo¶ć zaprojektowania (je¶li ma to zastosowanie), produkcji i dostarczania wyrobów, które spełniaj± odpowiednie zasadnicze wymagania.
Stosowany system jako¶ci wdrożony na podstawie normy EN ISO 9001 pozwala na domniemanie zgodno¶ci z odpowiednimi modułami w zakresie tych postanowień zawartych w modułach, które objęte s± norm±, oraz pod warunkiem, że system jako¶ci umożliwia producentowi wykazanie, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania danej dyrektywy. Oznacza to, że producent musi kierować się wymaganiami prawnymi, gdy wprowadza i stosuje system zapewnienia jako¶ci dla celów dyrektyw Nowego Podej¶cia, a w szczególno¶ci:
cele jako¶ci, planowanie jako¶ci, księga jako¶ci oraz obieg dokumentów musz± w pełni uwzględniać cel, którym jest dostarczenie wyrobu zgodnego z wymaganiami zasadniczymi;
producent musi zidentyfikować i udokumentować zasadnicze wymagania odnosz±ce się do danego wyrobu oraz normy zharmonizowane lub inne rozwi±zania techniczne, które zapewni± wypełnienie wymagań zasadniczych;
okre¶lone normy lub inne rozwi±zania techniczne musz± być zastosowane jako dane wej¶ciowe do projektowania oraz do weryfikacji, czy wynik projektowania zapewnia, że wymagania zasadnicze będ± spełnione;
¶rodki podjęte w celu kontrolowania procesu produkcji w przedsiębiorstwie musz± zapewniać spełnienie przez wyrób zidentyfikowanych wymagań bezpieczeństwa;
przedsiębiorstwa w ramach pomiarów i kontroli procesu produkcji oraz wyrobu gotowego powinny identyfikować i stosować metody, które s± okre¶lone w normach, lub inne metody wła¶ciwe do zapewnienia spełnienia wymagań zasadniczych;
zapisy dotycz±ce jako¶ci, takie jak sprawozdania z kontroli, dane dotycz±ce badań, wzorcowania oraz raporty w zakresie kwalifikowania personelu maj±cego wpływ na jako¶ć, musz± być odpowiednie, tak by zapewnić spełnienie odpowiednich wymagań zasadniczych.
Producent ponosi odpowiedzialno¶ć za wdrożenie i ci±głe stosowanie systemu jako¶ci w sposób respektuj±cy wymagania prawne. Jednostka notyfikowana w ramach swej oceny, zatwierdzenia i stałego nadzoru musi potwierdzić ten stan rzeczy.
Tylko nieliczne dyrektywy odnosz± się wprost do norm dotycz±cych systemu jako¶ci (np. dyrektywy dotycz±ce terminali telekomunikacyjnych oraz dĽwigów). Jednakże ogólne odniesienie znajduje się w Decyzji 93/465/EWG.
Dyrektywy mog± wprowadzać dodatkowe postanowienia dotycz±ce procedury oceny zgodno¶ci według modułów D, E i H oraz ich wariantów, wymagaj±ce aby norma EN ISO 9001 została uzupełniona dodatkowymi elementami. Należy to brać pod uwagę przy specyfice wyrobów, które maj± być objęte t± procedur± (np. systemy jako¶ci wprowadzane zgodnie z dyrektywami dotycz±cymi aktywnych implantów medycznych oraz urz±dzeń medycznych musz± być uzupełnione odpowiednio norm± EN 46001 lub EN 46002).
« Zwiń
« Zwiń
Dokumentacja techniczna
Producent zobowi±zany jest do opracowania dokumentacji technicznej. Dokumentacja techniczna ma dostarczać informacji na temat konstrukcji, produkcji i funkcjonowania wyrobu.
Więcej »
Dyrektywy Nowego Podej¶cia zobowi±zuj± producenta do stworzenia dokumentacji technicznej zawieraj±cej informacje o zgodno¶ci wyrobu z odpowiednimi wymaganiami. Dokumentacja ta może być czę¶ci± dokumentacji systemu jako¶ci, jeżeli dyrektywa przewiduje procedurę oceny zgodno¶ci opart± na systemie jako¶ci (moduły D, E, H i ich warianty). Obowi±zek ten powstaje w chwili wprowadzenia wyrobu na rynek, niezależnie od jego geograficznego pochodzenia.
Dokumentacja techniczna musi być przechowywana przez co najmniej 10 lat od dnia wyprodukowania ostatniego wyrobu, chyba że dyrektywa wyraĽnie wyznacza inny okres (np. zgodnie z dyrektyw± dotycz±c± aktywnych implantów medycznych oraz urz±dzeń medycznych dokumenty musz± być przechowywane przez pięć lat). Obowi±zek ten ci±ży na producencie lub upoważnionym przedstawicielu ustanowionym na terenie Wspólnoty. W niektórych przypadkach obowi±zek ten przejmuje importer lub osoba odpowiedzialna za wprowadzenie wyrobu na rynek Wspólnoty.
Tre¶ć dokumentacji technicznej okre¶lona jest oddzielnie w każdej z dyrektyw, w zależno¶ci od wyrobu, którego dyrektywa dotyczy. Z zasady dokumentacja powinna zawierać informacje o konstrukcji, produkcji i działaniu wyrobu. Szczegóły zawarte w dokumentacji zależ± od charakteru wyrobu oraz od tego, co uznano za istotne z technicznego punktu widzenia, aby możliwe było wykazanie zgodno¶ci wyrobu z zasadniczymi wymaganiami odpowiedniej dyrektywy lub - jeżeli zastosowano normy zharmonizowane - z tymi normami (zamiast wskazywania wymagań zasadniczych objętych normami).
« Zwiń
Deklaracja zgodno¶ci Wspólnot Europejskich (EC)
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel ustanowiony na terenie Wspólnoty musi sporz±dzić deklarację zgodno¶ci WE jako czę¶ć realizacji procedury oceny zgodno¶ci przewidzianej w dyrektywach Nowego Podej¶cia.
Deklaracja zgodno¶ci WE powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje, które pozwol± zidentyfikować odpowiedni± dyrektywę, zgodnie z któr± j± wydano, a także producenta, jego upoważnionego przedstawiciela, jednostkę notyfikowan± (je¶li uczestniczyła), wyrób i - w przypadku zastosowania - odniesienie do norm zharmonizowanych lub innych dokumentów normatywnych.
Więcej »
Dyrektywy Nowego Podej¶cia nakładaj± na producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela ustanowionego na teren Wspólnoty obowi±zek sporz±dzenia deklaracji zgodno¶ci WE w momencie, gdy wyrób wprowadzany jest na rynek. W zależno¶ci od procedury oceny zgodno¶ci deklaracja zgodno¶ci WE musi albo zapewniać, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania odpowiednich dyrektyw, albo jest zgodny z typem, dla którego został wydany certyfikat badania typu WE i który spełnia wymagania zasadnicze odpowiednich dyrektyw. Wyj±tkowo dyrektywa dotycz±ca zabawek nie wymaga deklaracji zgodno¶ci WE.
Deklaracja zgodno¶ci powinna być przechowywana przez co najmniej dziesięć lat, licz±c od ostatniego dnia produkcji wyrobu, chyba że dyrektywa przewiduje inny okres. Obowi±zek ten ci±ży na producencie lub upoważnionym przedstawicielu ustanowionym na terenie Wspólnoty. W niektórych przypadkach obowi±zek ten spoczywa na importerze lub osobie wprowadzaj±cej wyrób na rynek Wspólnoty.
Tre¶ć deklaracji zgodno¶ci WE okre¶la się osobno w każdej z dyrektyw, zależnie od wyrobu, którego dana dyrektywa dotyczy. Opracowana została norma EN 45014, która ma na celu okre¶lenie ogólnych kryteriów dla deklaracji zgodno¶ci. W kontek¶cie dyrektyw Nowego Podej¶cia może ona być również wykorzystywana jako wytyczne. Zgodnie z t± norm± deklaracja może mieć formę dokumentu, etykiety lub jej odpowiednika oraz powinna zawierać informacje wystarczaj±ce do zidentyfikowania wszystkich wyrobów, które obejmuje.
W deklaracji należy zawrzeć przynajmniej następuj±ce niezbędne informacje:
nazwisko i adres producenta lub upoważnionego przedstawiciela wydaj±cego deklarację;
dane identyfikacyjne wyrobu (nazwa, typ lub numer modelu i wszystkie niezbędne dane dodatkowe, takie jak numer partii, serii lub numer seryjny, pochodzenie oraz numer poszczególnej sztuki);
wszystkie istotne przepisy, z którymi wyrób jest zgodny;
informacje o normach lub innych dokumentach normatywnych, do których się odniesiono (np. krajowych normach technicznych i specyfikacjach). Normy te musz± być opisane w dokładny, pełny i jasny sposób;
wszystkie dodatkowe informacje, które mog± być wymagane (np. gatunek, kategoria), je¶li ma to zastosowanie;
data wydania deklaracji zgodno¶ci;
podpis, tytuł lub równoważne oznaczenie upoważnionej osoby (sygnatariusz nie musi zamieszkiwać na terenie Wspólnoty);
o¶wiadczenie, że deklaracja zgodno¶ci została wydana na wył±czn± odpowiedzialno¶ć producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela (je¶li producent go wyznaczył).
Inne użyteczne informacje, które należy doł±czyć do deklaracji zgodno¶ci, to nazwa, adres i numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która brała udział w procedurze oceny zgodno¶ci, oraz nazwisko i adres osoby, która przechowuje dokumentację techniczn±.
Jeżeli do jednego wyrobu odnosi się kilka dyrektyw Nowego Podej¶cia, producent lub jego upoważniony przedstawiciel mog± poł±czyć wszystkie deklaracje w jeden dokument. Nie jest to jednak możliwe, gdy dyrektywa przewiduje specyficzn± formę deklaracji zgodno¶ci (np. dyrektywa dotycz±ca ¶rodków ochrony indywidualnej). W konsekwencji deklaracja powinna zawierać również informację, czy obejmuje tylko jedn± dyrektywę, czy więcej. W takim przypadku deklaracja powinna zawierać odniesienie także do innych dyrektyw, aby można było sprawdzić, czy producent stosuje się do wszystkich odpowiednich przepisów wspólnotowych lub też jakie przepisy wybrał podczas okresu przej¶ciowego.
Deklaracja zgodno¶ci WE musi być udostępniona natychmiast na ż±danie organom nadzoru rynku. Dyrektywy dotycz±ce maszyn, urz±dzeń gazowych, wyposażenia pracuj±cego w atmosferach potencjalnie wybuchowych, rekreacyjnych jednostek pływaj±cych, dĽwigów i systemów szybkiej kolei wymagaj±, aby wyroby miały zał±czon± deklarację zgodno¶ci WE.
Deklaracja zgodno¶ci WE musi być sporz±dzona w jednym z oficjalnych języków Wspólnoty. Jeżeli dyrektywy wspólnotowe nie zawieraj± innych unormowań dotycz±cych języka deklaracji, wymagania państw członkowskich co do używania okre¶lonego języka należy każdorazowo oceniać na podstawie art. 28 i 30 Traktatu. Jednakże dla wyrobu, do którego musi być doł±czona deklaracja zgodno¶ci, musi ona być sporz±dzona w oficjalnym języku kraju, w którym wyrób będzie używany. W takich sytuacjach producent lub jego upoważniony przedstawiciel albo dystrybutor musz± zapewnić tłumaczenie deklaracji. Dodatkowo dostarczyć należy kopię deklaracji w języku oryginalnym.
« Zwiń
|
|
|
|
|
|
|