|
/ |
Wymagania zasadnicze
Wymagania zasadnicze wprowadzaj± elementy niezbędne do ochrony interesu publicznego. S± one obowi±zkowe; tylko wyroby spełniaj±ce wymagania zasadnicze mog± być wprowadzane na rynek oraz oddawane do użytku. Stosowanie wymagań zasadniczych powinno być funkcj± zagrożeń wła¶ciwych dla danego wyrobu.
Więcej »
Podstawow± zasad± Nowego Podej¶cia jest ograniczenie harmonizacji prawa do wymagań zasadniczych niezbędnych do ochrony interesu publicznego. Wymagania te dotycz± w szczególno¶ci ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników (zwykle konsumentów oraz pracowników), a także niekiedy innych ważnych wymagań (np. ochrony mienia albo ¶rodowiska). Wymagania zasadnicze s± tak sformułowane, aby zapewniały wysoki poziom ochrony. Odnosz± się do pewnych rodzajów zagrożeń charakterystycznych dla danego wyrobu (np. odporno¶ci fizycznej i mechanicznej, palno¶ci, wła¶ciwo¶ci chemicznych, elektrycznych lub biologicznych, higieny, radioaktywno¶ci, dokładno¶ci) albo dotycz± też samego wyrobu lub jego działania (np. przepisy dotycz±ce materiałów, projektów, budowy, procesu wytwarzania, instrukcji sporz±dzonych przez producenta), albo okre¶laj± główny cel ochrony (np. poprzez okre¶lenie przykładowej listy). Często wymagania stanowi± poł±czenie ww. ¶rodków. W rezultacie kilka dyrektyw może dotyczyć tego samego wyrobu, gdyż aby chronić wszystkie wła¶ciwe interesy publiczne, wymagania zasadnicze różnych dyrektyw musz± być stosowane równocze¶nie.
Wymagania zasadnicze musz± być stosowane w powi±zaniu z zagrożeniami zwi±zanymi z danym wyrobem. Tak więc producenci musz± przeprowadzić analizę zagrożeń, aby okre¶lić, które wymagania zasadnicze maj± zastosowanie do danego wyrobu. Analiza ta powinna być udokumentowana i doł±czona do dokumentacji technicznej.
Wymagania zasadnicze okre¶laj± cel, który należy osi±gn±ć, albo zagrożenia, które należy niwelować, lecz nie okre¶laj± ani nie nakazuj± rozwi±zań technicznych prowadz±cych do realizacji tych zadań. Ta elastyczno¶ć pozwala producentom na wybór sposobu spełnienia wymagań. Pozwala również na np. dostosowanie materiałów i konstrukcji wyrobów do postępu technicznego. Dyrektywy Nowego Podej¶cia nie wymagaj± więc regularnego dostosowywania do postępu technicznego, ponieważ ocena, czy wymagania s± spełnione, oparta jest na stanie wiedzy technicznej w danej chwili.
Wymagania zasadnicze zawarte s± w zał±cznikach do dyrektyw. Stopień szczegółowo¶ci słownictwa jest różny w poszczególnych dyrektywach. Terminologia powinna być wystarczaj±co precyzyjna, by stworzyć - po przyjęciu do krajowego ustawodawstwa - prawnie wi±ż±ce zobowi±zania, które będ± mogły być wyegzekwowane, oraz aby umożliwić przyznanie mandatów organizacjom normalizacyjnym przez Komisję Europejsk± w celu stworzenia norm zharmonizowanych. S± one także tak sformułowane, aby możliwa była ocena zgodno¶ci z tymi wymaganiami, nawet w sytuacji braku norm zharmonizowanych albo też w przypadku gdy producent decyduje się na niezastosowanie norm zharmonizowanych.
« Zwiń
Normy zharmonizowane
Normy zharmonizowane to normy europejskie, które zostały przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne, przygotowane zgodnie z Generalnymi Wytycznymi (General Guidelines) uzgodnionymi przez Komisję i europejskie organizacje normalizacyjne oraz powstałe na podstawie mandatu (zlecenia) Komisji wydanego po konsultacjach z państwami członkowskimi.
Normy europejskie - w znaczeniu Nowego Podej¶cia - uważane s± za zharmonizowane, gdy europejskie organizacje normalizacyjne oficjalnie przedstawi± Komisji normy opracowane lub zidentyfikowane zgodnie z mandatem wydanym przez Komisję, a Komisja opublikuje numery tych norm w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Więcej »
Dyrektywa 98/34/WE okre¶la normy europejskie jako specyfikacje techniczne przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne, przeznaczone do stosowania powtarzalnego lub ci±głego, z którymi zgodno¶ć nie jest jednak obowi±zkowa. Zgodnie z wewnętrznymi zasadami tych organizacji normy europejskie musz± być wdrożone na szczeblu krajowym. Oznacza to, że normy europejskie musz± być dostępne jako identyczne tre¶ciowo normy krajowe oraz że wszystkie normy krajowe sprzeczne z nimi musz± być wycofane w okre¶lonym terminie.
Z punktu widzenia prac normalizacyjnych normy zharmonizowane nie s± żadnym odrębnym rodzajem norm europejskich. Terminologia stosowana w dyrektywach Nowego Podej¶cia jest zakwalifikowaniem prawnym specyfikacji technicznych istniej±cych jako normy europejskie, którym poprzez dyrektywy zostało nadane specjalne znaczenie. Normy zharmonizowane nadal utrzymuj± swój status dobrowolnego stosowania, także w dziedzinach objętych dyrektywami Nowego Podej¶cia.
Wydaj±c mandat, Komisja formalnie występuje do europejskich organizacji normalizacyjnych o opracowanie lub przedstawienie norm europejskich zharmonizowanych z dyrektywami Nowego Podej¶cia. Przez przedstawienie norm rozumie się w tym przypadku wykorzystanie istniej±cych norm europejskich lub krajowych. Przedtem jednak Komisja konsultuje się z Komitetem ustanowionym na podstawie dyrektywy 98/34/WE oraz w niektórych przypadkach z Komitetem sektorowym utworzonym na podstawie danej dyrektywy Nowego Podej¶cia. Osi±gnięcie porozumienia co do realizacji mandatu w obrębie Komitetu powołanego zgodnie z dyrektyw± 98/34/WE oznacza w praktyce uprzednie przeprowadzenie szerokich konsultacji z władzami sektorowymi na poziomie krajowym. Tak więc mandat wydawany przez Komisję stanowi wyraĽny wyznacznik oczekiwań władz publicznych.
Europejskie organizacje normalizacyjne zajmuj± formalne stanowisko wobec mandatu zgodnie z ich przepisami wewnętrznymi. Akceptacja mandatu i póĽniejszy program pracy tych organizacji rozpoczynaj± okres zawieszenia przewidziany w ich przepisach wewnętrznych i w dyrektywie 98/34/WE.
Opracowanie i przyjęcie norm zharmonizowanych oparte jest na Generalnych Wytycznych przyjętych 13 listopada 1984 roku i dotycz±cych współpracy między europejskimi organizacjami normalizacyjnymi i Komisj±. Wytyczne te zawieraj± szereg zasad i zobowi±zań dotycz±cych normalizacji, takich jak udział wszystkich zainteresowanych stron (np. producentów, zrzeszeń konsumentów i zwi±zków zawodowych), roli władz publicznych, jako¶ci norm oraz jednolitego stosowania norm w całej Wspólnocie.
Europejskie organizacje normalizacyjne odpowiedzialne s± za identyfikację i opracowywanie norm zharmonizowanych w rozumieniu dyrektyw Nowego Podej¶cia oraz przedstawianie listy przyjętych norm zharmonizowanych Komisji. Europejskie organizacje normalizacyjne ponosz± całkowit± odpowiedzialno¶ć za stronę techniczn± norm zharmonizowanych. Po udzieleniu mandatu przez władze publiczne wypracowanie rozwi±zań technicznych powinno z zasady być pozostawione zainteresowanym stronom. W pewnych kwestiach (np. ochrona ¶rodowiska lub zdrowie i bezpieczeństwo) udział władz publicznych na poziomie technicznym jest ważny dla procesu normalizacji. Jednakże dyrektywy Nowego Podej¶cia nie przewiduj± procedury, w której władze publiczne sprawdzałyby lub zatwierdzały na poziomie krajowym lub wspólnotowym zawarto¶ć norm zharmonizowanych, które zostały przyjęte z gwarancjami proceduralnymi wynikaj±cymi z samego procesu normalizacji. Dialog pomiędzy jednostkami normalizacyjnymi i władzami oraz - w odpowiednich przypadkach - udział władz w procesie normalizacji powinny pomóc we wła¶ciwym rozumieniu warunków mandatu oraz gwarantować wła¶ciwe uwzględnienie interesu publicznego w ramach tego procesu.
Europejskie organizacje normalizacyjne nie s± zobowi±zane do przedstawiania wył±cznie nowo opracowanych norm jako norm zharmonizowanych. Mog± one także identyfikować istniej±ce normy, o których s±dz±, że spełniaj± warunki mandatu lub będ± je spełniać po sprawdzeniu i ewentualnej modyfikacji. W ten sam sposób mog± identyfikować normy międzynarodowe lub krajowe i przyj±ć je jako normy europejskie oraz przedstawić Komisji jako normy zharmonizowane.
Normy zharmonizowane musz± odpowiadać wymaganiom zasadniczym odpowiedniej dyrektywy. Norma europejska może zawierać postanowienia dotycz±ce nie tylko wymagań zasadniczych, ale może też zawierać inne postanowienia. W takim przypadku postanowienia te powinny być wyraĽnie rozróżnione od tych dotycz±cych wymagań zasadniczych. Co więcej, normy zharmonizowane niekoniecznie obejmuj± wszystkie wymagania zasadnicze. Obliguje to producenta do stosowania innych wła¶ciwych specyfikacji technicznych w celu spełnienia wszystkich wymagań zasadniczych dyrektywy. Cał± procedurę normalizacyjn± według dyrektyw Nowego Podej¶cia można przedstawić schematycznie jako
ci±g kolejnych 12 kroków »
Procedura normalizacyjna według dyrektyw Nowego Podej¶cia
Opracowanie mandatu po konsultacjach z państwami członkowskimi;
Przekazanie mandatu europejskim organizacjom normalizacyjnym;
Europejskie organizacje normalizacyjne akceptuj± mandat;
Europejskie organizacje normalizacyjne opracowuj± (wspólny) program;
Komitet techniczny opracowuje projekt normy;
Europejskie organizacje normalizacyjne oraz krajowe organy normalizacyjne organizuj± publiczn± ankietę;
Komitet techniczny bada opinie;
Krajowe organy normalizacyjne przegłosowuj±, a europejskie organizacje normalizacyjne ratyfikuj± normę zharmonizowan±;
Europejskie organizacje normalizacyjne przekazuj± normę Komisji do rozpatrzenia;
Komisja publikuje informacje o normie zharmonizowanej;
Krajowe organy normalizacyjne przenosz± normę europejsk± na poziom krajowy;
Władze krajowe publikuj± informację o normach krajowych.
« Zwiń
« Zwiń
Domniemanie zgodno¶ci
Zgodno¶ć z norm± krajow±, która przenosi normę zharmonizowan±, poci±ga za sob± domniemanie zgodno¶ci z wymaganiami zasadniczymi odpowiedniej dyrektywy Nowego Podej¶cia, której ta norma dotyczy.
Państwa członkowskie musz± ogłaszać informację o normach krajowych przenosz±cych normę zharmonizowan±. Poż±dane jest również zaznaczenie zwi±zku z odpowiednimi przepisami prawnymi.
Zastosowanie norm zharmonizowanych, które pozwalaj± na domniemanie zgodno¶ci, pozostaje dobrowolne w zakresie dyrektyw Nowego Podej¶cia. Dlatego też wyrób może być wytworzony wprost w oparciu o wymagania zasadnicze.
Więcej »
Normy zharmonizowane pozwalaj± na domniemanie zgodno¶ci z wymaganiami zasadniczymi, je¶li ich dane (tytuł, numer) zostały ogłoszone w Dzienniku Urzędowym WE oraz je¶li zostały przeniesione na poziom krajowy (publikowane w krajowych dziennikach urzędowych - w Polsce jest to Monitor Polski). Jednakże po to, aby można było stosować domniemanie zgodno¶ci, ich przeniesienie na poziom krajowy nie musi nast±pić koniecznie we wszystkich państwach członkowskich. Ponieważ normy europejskie musz± być przeniesione do norm krajowych w jednolitym kształcie, producent może wybrać dowoln± wła¶ciw± normę krajow±. Wynika z tego, że możliwo¶ć korzystania z przywileju domniemania zgodno¶ci dzięki normie zharmonizowanej jest uwarunkowana przyjęciem tej normy jako krajowej przez co najmniej jedno państwo członkowskie.
Celem opublikowania informacji w Dzienniku Urzędowym jest ustalenie najwcze¶niejszej daty, od której zacznie skutkować domniemanie zgodno¶ci. Przed ogłoszeniem informacji w Dzienniku Urzędowym Komisja może sprawdzić, czy spełnione zostały warunki mandatu. Je¶li Komisja uzna, że norma nie jest zgodna z warunkami mandatu, wtedy nie publikuje informacji o przedmiotowej normie, albo też ogranicza w informacji zakres domniemania zgodno¶ci tylko do czę¶ci normy. W takich przypadkach niespełniony pozostaje warunek, aby norma zharmonizowana dawała domniemanie zgodno¶ci, albo też jest on spełniony jedynie w czę¶ci, okre¶lonej w opublikowanej informacji.
Zastosowanie norm zharmonizowanych, które daj± domniemanie zgodno¶ci, jest dobrowolne. Producent może wybrać, czy stosować normę zharmonizowan±, czy też nie. Jednakże jeżeli producent zdecyduje, że nie będzie stosował normy zharmonizowanej, zobowi±zany jest do wykazania, że jego wyroby s± zgodne z wymaganiami zasadniczymi dzięki zastosowaniu innych ¶rodków (np. poprzez stosowanie innych istniej±cych specyfikacji technicznych). Je¶li producent stosuje tylko czę¶ciowo normę zharmonizowan±, albo też wła¶ciwa norma zharmonizowana nie reguluje wszystkich wymagań zasadniczych, domniemanie zgodno¶ci istnieje tylko w stopniu, w jakim norma odpowiada wymaganiom zasadniczym.
Zgodnie z niektórymi dyrektywami zastosowanie norm zharmonizowanych pozwala wybrać odpowiedni± procedurę oceny zgodno¶ci umożliwiaj±c± niekiedy dokonanie oceny zgodno¶ci bez udziału strony trzeciej, ograniczenie udziału tej strony albo na szerszy wybór procedur.
Zgodnie z niektórymi dyrektywami domniemanie zgodno¶ci mog± przej¶ciowo zapewniać normy krajowe, dopóki w danym obszarze nie ma normy zharmonizowanej (np. dyrektywy dotycz±ce kompatybilno¶ci elektromagnetycznej lub urz±dzeń gazowych). Państwa członkowskie mog± zgłosić Komisji tre¶ć takich norm krajowych, które według nich spełniaj± wymagania zasadnicze. Po konsultacji z Komitetem powołanym zgodnie z dyrektyw± 98/34/WE (oraz je¶li to konieczne z Komitetem sektorowym) Komisja informuje państwa członkowskie, czy dane normy krajowe mog± dawać domniemanie zgodno¶ci, czy też nie. Je¶li mog±, państwa członkowskie zobowi±zane s± do ogłoszenia informacji o takich normach. Informacje te ogłaszane s± również w Dzienniku Urzędowym. Powyższa procedura nie znalazła jeszcze zastosowania, bowiem priorytet przyznaje się opracowywaniu norm europejskich.
« Zwiń
Domniemanie zgodno¶ci może być podważone przez wykazanie niezgodno¶ci normy z wymaganiami zasadniczymi. Komisja wycofuje domniemanie zgodno¶ci dla cało¶ci lub czę¶ci normy, jeżeli stwierdzi, że norma zharmonizowana nie w pełni odpowiada wymaganiom zasadniczym. Informacje o wycofaniu domniemania zgodno¶ci s± publikowane w Dzienniku Urzędowym WE.
|
|
|
|
|
|
|